Feb 15, 2011

Limbajul de precizie

Programare neuro-lingvistică: metamodelul.


Generalizăm, omitem şi distorsionăm realităţile pentru a le aşeza mai repede pe "hartă". Presupoziţia NLP care spune că harta nu e teritoriul are în vedere aceste generalizări, omisiuni şi distorsiuni. Ele ies la iveală în limbaj. Ascultându-i pe ceilalţi vei putea observa, imediat, felul în care realităţile lor sunt generalizate, omise sau distorsionate (repet de 3 ori ca să se fixeze!).


Un tablou al acestor nepotriviri dintre modul în care ne reprezentăm realitatea şi realitate poartă, în NLP, numele de meta-model. Meta-modelul se leagă de numele unor terapeuţi sau cercetători precum Richard Bandler,  John GrinderMilton EricksonVirginia SatirNoam Chomsky, Alfred Korzybski


Dacă merită ceva reţinut şi însuşit bine din NLP este acest meta-model al exprimării precise. Se foloseşte pentru a clarifica zonele gri din exprimarea celorlalţi şi din propria exprimare. Se foloseşte, de asemenea, pentru a curăţa limbajul interior de neclarităţi care se pot dovedi dăunătoare.


NB Fiecare ţine mult la harta lui, la greşelile sale de logică (despre care voi scrie mult în postările viitoare), la modul său de a percepe lumea. De aceea, "provocările" aduse de meta-model se cer a fi făcute cu grijă, pot stârni furie.


Iată câteva exemple de limbaj care denotă generalizăriomisiuni şi distorsiuni (asta e de fapt a 3-a repetare) alături de posibile provocări. 

Generalizări

Niciunul nu mă ascultă.      
(cuantificator universal)
Niciunul? Cine anume nu te ascultă?
Nimeni nu mă înţelege.     
(cuantificator universal)
Chiar nimeni? Cine crezi că nu te înţelege, mai precis? 
De fiecare dată faci la fel.      
(cuantificator universal)
De fiecare dată? Fără excepţii?
Nu înţeleg nimic.              
(cuantificator universal)
Chiar nimic? Ce anume nu înţelegi? 
Mereu mi se întâmplă la fel.        
(cuantificator universal)
Mereu? Tot timpul? Fără excepţii?
Trebuie să fac asta.            
Ar trebui să încep de mâine.
(operatori modali)
Chiar trebuie? Ce se întâmplă dacă n-o faci?
E necesar să înţelegi.            
(operatori modali)
Care sunt consecinţele dacă nu înţeleg?
Nu pot să mă hotărăsc.            
(operatori modali)
Cum ar fi dacă ai putea? Dacă te-ai hotărî, cum ai face-o?
Aş putea să o las pe mâine.         
(operatori modali)
Ce se poate întâmpla dacă n-o laşi pe mâine?

Omisiuni

Nu mă simt bine.              
(omisiune simplă)
Ce simţi? Cum anume te simţi? Faţă de ce nu te simţi bine?
E deranjant.               
(omisiune simplă)
Pentru cine e deranjant? Cum anume? Ce te deranjează de fapt? 
Mă înşeală.           
Îşi bate joc de mine.
Mă ignoră.
(verbe nespecificate)
Cum anume? Ce face mai exact? Ce ţi-ai dori să (nu) facă? 
E greu. E simplu.          
E cel mai interesant.
L-am făcut mai bine.
(comparative nespecificate)
În comparaţie cu ce? Faţă de ce?
Ăştia nu se satură de furat.        
Nesimţiţi sunt unii!
(index referenţial nespecificat)
Cine anume? Care dintre ei?
Televizorul te poate prosti.          
(index referenţial nespecificat)
Pe mine?
Toată lumea are să-mi ceară ceva.       
(index referenţial nespecificat)
Cine anume ţi-a cerut?
E greşit să crezi asta.          
E bine să faci aşa.
(performativ pierdut)
Cine spune? Conform cu opinia cui?

Distorsiuni

Nu mă înţeleg nici cu el.   
(presupoziţie)
Cu cine altcineva nu te înţelegi?
După ce te aşezi îţi spun.   
(presupoziţie)
Mă aşez?
Mă enervează. Mă enervezi.    
(cauză-efect)
Cum anume te determin să te enervezi? Cum te face asta să-ţi schimbi starea?
Nu mă mai iubeşti.          
Crezi despre mine că sunt urât.
Doar la tine te-ai gândit.
(citirea minţii)
De unde ştii? Cum ştii ce simt/ cred/ gândesc eu?
.
În ultima vreme e fără chef. Are pe altcineva. 
(echivalenţa complexă)
Cum decurge lipsa chefului din faptul că are pe altcineva? 
Relaţia noastră nu prea funcţionează.     
E o organizaţie slabă din punctul de vedere al comunicării.
(nominalizări)
Cum ar trebui să relaţionăm/ comunicăm?
There was an error in this gadget