Aug 21, 2010

Top 50 de filme

De multă vreme doresc să alcătuiesc un top al filmelor mele preferate. M-am gândit la primele 10, apoi la primele 5, la primele 3... când m-am apucat efectiv să le scriu, am ajuns la top 50!

Totul are legătură cu ce mi-a plăcut foarte mult să văd şi, în acelaşi timp, mi-a rămas în mine peste vreme. Sunt filme pe care le-aş putea revedea la infinit. Aşadar, important este cât de prezente sunt în mintea mea. Fac menţiunea specială că nu sunt filme româneşti în clasamentul meu. Dacă aplic criteriile mele şi la filmele româneşti, atunci pe primele locuri trebuie să aşez Operaţiunea Monstrul, Brigada Diverse, Buletin de Bucureşti, Cel mai iubit dintre pământeni, Nea Mărin miliardar, Moromeţii şi celelalte pe care le pot vedea cu aceeaşi plăcere de oricâte ori. Recunosc însă că acestea îmi plac pentru că sunt româneşti, nu pentru că sunt filme de excepţie. Altfel spus, dacă ar fi americane, sârbeşti sau italiene nu m-ar atrage. Deci, hai să vedem clasamentul şi în ce măsură ne potrivim la gusturi.



Locul 50. The Party. Petrecerea. L-am văzut cu frati-miu la cinematograf când eram pitaci şi am râs în draci. Una dintre bucuriile copilăriei mele. Birdie Nam Nam.

Locul 49. Happy Feet. O coloană sonoră de excepţie. Un film despre voce şi vocaţie.

Locul 48. Enter the Dragon. Intrarea dragonului. Bruce Lee în forma lui maximă. Înainte de a vedea filmul, îmi fusese povestit de 100 de ori de cei care pretindeau că l-au văzut la video. De asemenea, eu îl povestisem de 100 de ori celor faţă de care puteam pretinde că l-am văzut la video.

Locul 47. Any Given Sunday. Chiar şi numai pentru discursul antologic al antrenorului din pauza meciului (inch by inch) merită menţionat.

Locul 46. The Long Hot Summer. Lunga vară fierbinte. Dintre două femei, una frumoasă şi una bogată, îl alegi pe Paul Newman. Filmul are o atmosferă excepţională, în care lumea noastră cu problemele ei nu se potriveşte.

Locul 45. The Silence of the Lambs. Tăcerea mieilor. Sălbăticia inteligenţei şi inteligenţa sălbăticiei.

Locul 44. Ratatouille. Un film de bun gust şi la propriu şi la figurat.

Locul 43. The Good, the Bad bad the Ugly. Cel bune, cel rău şi cel urât. America în esenţa ei.

Locul 42. Apocalypto. O întoarcere în timp incredibilă. La un moment dat, chiar ai impresia că înţelegi acele cimotii.

Locul 41. Kramer vs. Kramer. La început l-am evitat, îmi suna a film politic: Kramer contra Kramer. Adorabila relaţie imposibilă între personalităţi puternice.


Locul 40. The English Patient.  Pacientul englez. Viaţa e uneori atât de stupidă, încât numai faptul că ar putea fi povestită îi dă sens.

Locul 39. Pulp Fiction. Nebuni adorabili.

Locul 38. The Bucket List. Un film despre ce contează cu adevărat într-o viaţă de om.

Locul 37. The Gladiator. Un tip absolut formidabil, Gladiatorul. Oare cu cine face banking?

Locul 36. Somebody Up There Likes Me. Cineva acolo sus mă iubeşte. Singurul boxer profesionist din istorie neînvins încerca să-şi convingă soţia că boxul e un soi de dans.

Locul 35. Inglorious Basterds. Cea mai tare ficţiune istorică. Arrivederci!

Locul 34. Casablanca. Dacă mai merg o dată în Maroc s-ar putea să mai urce câteva locuri în top.

Locul 33. Blood Diamond. Înainte de acţiune, un film despre fapte reale, care dă mult de gândit despre cum e făcută politica lumii.

Locul 32. Law Abiding Citizen. Un film cu super secrete, super actori şi bubuituri de dimensiuni biblice.

Locul 31. The Merchant of Venice. Neguţătorul din Veneţia. Al Pacino îl face pe ultimul Shylock! Ar merita o postare separată, ca pentru fanaticii lui Shakespeare.

Locul 30. Mystic River. O taină dezlegată peste ani. Fascinant.

Locul 29. Goodfellas. Pot fi simultan inteligenţi şi tâmpiţi, adorabili şi revoltători.

Locul 28. Mulholland Falls. Cel mai tare film cu poliţişti cu pălării. Bâta aia mică a lui Nick Nolte e mortală şi la propriu şi la figurat.

 Locul 27. Troy. Troia. Cea mai spectaculoasă introducere la Iliada.

Locul 26. Maradona. Un film politic. Memorabil în toate amănuntele. L-am văzut de 7 ori şi încă nu l-am învăţat pe dinafară. Mă duc să-l mai văd o dată.

Locul 25. Amadeus. O bijuterie de film. Nervii lui Salieri şi râsul lui Mozart, legendare. Scena primirii lui Mozart la palat e excepţională.

Locul 24. Slumdog Millionaire. Poveste cu oameni săraci şi frumoşi. Copilul din film e minunat.

Locul 23. Tootsie. O demonstraţie de actorie şi de graţie masculină.

Locul 22. Ocean’s Eleven. Mari actori, mare lovitură!

Locul 21. The Remains of the Day. Rămăşiţele zilei. Filmul meu preferat cu Hopkins. Un personaj cu care Shakespeare s-ar fi mândrit.


Locul 20. The Godfather. Naşul. Unul dintre cele mai bune filme din toate timpurile. O ofertă pe care n-o poţi refuza.

Locul 19. Braveheart. Cel mai bărbat adevărat. Discursul din faţa oştirii e legendar.

Locul 18. Saving Private Ryan. Cel mai bun film de război, în conformitate cu opinia lui Mihai Cuza.

Locul 17. Heat. Confruntarea între Pacino şi De Niro. Poliţistul şi criminalul sunt la fel: dispuşi să renunţe la viaţa personală în maxim 30 de secunde.

Locul 16. American Beauty. Un minunat mod de a fi complet dus.

Locul 15

Die Hard. Greu de ucis. Maximum de acţiune. Aici a făcut Brusc dovada că îi poate salva pe toţi.

Locul 14

The Negociator. Negociatorul. O răsturnare de situaţie incredibilă. Un film cu psihologie ca pentru noi, aşa.

Locul 13

The Reader. Cititorul. Nu îmi plac poveştile de dragoste care se transformă în poveşti politice. În afară de asta. Tipa e înger şi demon şi iarăşi înger.

Locul 12

Jesus of Nazareth. Isus din Nazaret. Copleşitor!

Locul 11

How to Steal a Million. Cum se fură un milion. Numai în limba română şi în acest film cuvântul hoţ are şi sensul de isteţ.


Urmează primele 10. Pregătiţi-vă pentru mari emoţii.

Locul 10

A Beautiful Mind. O minte sclipitoare. Povestea matematicianului John Nash. Ar merita două postări separate, una pentru teoria jocurilor şi cealaltă pentru schizofrenie. Genial film despre un geniu.

Locul 9

Shakespeare in Love. Mi-a plăcut nespus, nici nu ştiu dacă din drag de Shakespeare sau de povestea Julietei.

Locul 8

You’ve Got Mail. Îl pot vedea de oricâte ori. Dragoste şi cărţi şi actorii preferaţi.

Locul 7

Fight Club. Aş spune de ce îmi place, dar regula numărul 1 este că nu vorbeşti niciodată despre Fight Club.

Locul 6

The Jungle Book. Nu ai cum să fii serios şi să nu adori acest film. O comoară, o capodoperă, copilăria noastră in nuce.

Urmează Top 5, filme pentru care nu cred că mai e nevoie de nicio menţiune. Aşadar... (tobele)

Locul 5.Shawshank Redemption.



Locul 4. The Pursuit of Happyness.



Locul 3. Rocky.



Locul 2. Zorba the Greek.


... şi
Locul 1

Doamnelor şi domnilor, pe primul loc e ăsta micu, săracu de el:

Forrest Gump.
There was an error in this gadget