Dec 27, 2010

10 ani de nota 10

Se termină primul deceniu al acestui secol. A fost greu? Mă pregătesc cu oarecare emoţie pentru obiectivele anului următor, mai ales că începutul lui 2011 este un moment perfect pentru stabilirea obiectivelor următorului deceniu. Se spune că oamenii supra-apreciază ce pot realiza într-un an şi sub-apreciază ce pot face în 10 ani. M-am învăţat minte în toţi anii ăştia: îmi scriu obiectivele. Înainte de obiective însă, e nevoie de un bilanţ pentru anul şi pentru deceniul încheiate. Cu 10 ani în urmă, dacă mi-ar fi spus cineva cum voi fi azi, nu l-aş fi crezut. Nu speram la atât. Acum, uitându-mă în urmă, în special la posibilităţile pe care le-am avut, nu-mi vine să cred cât de lesne am risipit un uriaş potenţial, nu din prostie, nu din lene, ci doar din modestie, din stimă scăzută, cum se spune, pentru propria persoană. Nu există lecţie mai bună decât asta.

Am de gând ca obiectivele noului deceniu să fie mai aproape de posibilităţi, mai ambiţioase, mai pozitive. Tehnologia va evolua foarte mult, cultura va căpăta aspecte noi, vor apărea noi arte, ecologia va deveni o disciplină şi o preocupare primară, finanţele se vor fluidiza mai mult, vom descoperi noi modalităţi de transport, cunoştinţele vor deveni nesemnificative faţă de creativitate, atitudine şi capacitatea de a acţiona a fiecăruia, posibilităţile sunt infinite şi trebuie luate în seamă. Nu vom lăsa toate astea să treacă pe lângă noi şi să ne ia prin surprindere.

Nu voi divulga aici nici bilanţurile, nici obiectivele mele. Ceea ce vreau să împărtăşesc cu voi este un gust, cum se spune, al managementului personal. Nu lăsaţi începutul deceniului şi al anului să treacă fără nişte obiective puternice, care să contureze un viitor irezistibil, cum îmi place mie să spun. Fiecare îşi pune nişte dorinţe de anul nou la care renunţă sau de care uită în jurul datei de 15 ianuarie (vom mai vorbi despre asta). După aceea, viaţa decurge oarecum la întâmplare, ca şi până acum, ce-o fi o fi. Unii chiar, dezamăgiţi, nu-şi mai pun nicio dorinţă, obişnuiţi fiind cu dezamăgirea de după.

Eu cred în momentul acesta special, de început de deceniu, pentru posibilitatea unor obiective cu adevărat folositoare. Cred că e un moment "astral" pentru fiecare dintre noi, în care ne putem nu doar proiecta, ci şi programa viaţa. Pentru cei care au nevoie de un minim de indicaţii despre cum se face asta în modul cel mai simplu, aş adăuga că e vorba de maximum o jumătate de oră şi de minimum 6 aspecte ale vieţii de luat în considerare: fizic, emoţional, relaţional, profesional, financiar, spiritual. Nu subestimaţi ceea ce puteţi îndeplini într-un deceniu şi nu supraestimaţi ceea ce puteţi face într-un an. Evaluaţi în orice fel (de la 0 la 10 e poate cel mai la îndemână) nivelul la care vă aflaţi în urmă cu 10 ani, cel de-acum şi cel pe care îl doriţi peste 10 ani. Lăsaţi imaginaţia să vă spună care este obiectivul corect, nu raţiunea. Un obiectiv pe care eu îl consider raţional nu mă va ajuta să mă trezesc dimineaţa cu mai mult chef de viaţă.

Fizic înseamnă sănătate, tonus, energie. Cum doresc să mă simt? Emoţional înseamnă motivaţie, determinare, optimism, inspiraţie. Ce stări îmi doresc să experimentez de-a lungul unei zile? Relaţional înseamnă cât de satisfăcătoare sunt relaţiile pe care le am cu ceilalţi oameni. Profesional înseamnă cât contribuie profesia la calitatea vieţii, în general. Financiar înseamnă bani: de cât am nevoie şi în ce formă pentru a mă simţi liber să fac ceea ce vreau să fac? Spiritual înseamnă în primul rând contribuţie: ce îmi doresc să fac pentru ceilalţi?

Descrieţi cu cât mai multe amănunte felul în care doriţi să vă arate viaţa la toate aceste "capitole" peste 10 ani, peste 5 ani şi peste 1 an (în ordinea asta), iar apoi nu rămâne de făcut decât să notaţi ce e de făcut, concret, pentru fiecare obiectiv în parte. Totul trebuie făcut în scris. Nu ştiu de ce, dar scrisul face diferenţa. Şi mai e încă ceva ce face diferenţa: un termen precis pentru prima acţiune ce trebuie întreprinsă pentru fiecare scop. Sunt convins că aceia care renunţă la dorinţele de anul nou şi le consideră fără rost nu au făcut chestiile astea. Şi-or fi spus, poate, în minte, aş vrea să slăbesc 5 kilograme sau să câştig mai mulţi bani, dar fără să noteze precis ce trebuie făcut şi până când. Hai, că nu e greu. E doar o jumătate de oră care ar putea fi cea mai importantă jumătate de oră a deceniului dacă lăsaţi imaginaţia şi emoţia să vibreze liber.
There was an error in this gadget