Mar 10, 2011

Întrebări grele

Acum un an, băiatul meu mă întreba dacă la învierea morţilor, în "veacul ce va să vie", cei care au murit bătrâni vor fi bătrâni şi cei tineri, tineri, ori se va stabili o vârstă pentru toţi. L-am întrebat şi eu pe tatăl meu, care l-a întrebat şi el pe tatăl lui. În cele din urmă am ajuns la concluzia că întrebarea nu e bună.

Alta acum: m-a întrebat cu cine s-a însurat Cain pentru a face copii mai departe. Am luat-o metodic. După ce Adam şi cu femeia lui au fost izgoniţi din Grădina Edenului, Adam a numit-o pe femeie Eva (viaţă), din pricină că ea este mama tuturor celor ce au urmat. Apoi, i-au făcut pe Cain şi Abel. După moartea acestuia din urmă, Cain a cunoscut pe femeia sa. Pur şi simplu. Din paragraful invocat anterior (Facerea 3, 20), reiese că, în cel mai bun caz, era sora lui. De zic cel mai bun caz? Pentru că eu cred că, în vremurile vechi, femeia nu era, de fapt, considerată om. De aceea nu se consemnează nici în paragrafele şi capitolele următoare naşterea vreunei persoane de sex feminin. Cain îl naşte pe Enoh, care îl naşte pe Irad şi urmează Maleleil, Matusal, Lameh. Acesta din urmă şi-a luat două femei. De unde le-a luat? Probabil de unde a luat-o şi Cain. Umblau prin lume, printre oameni.

Nu vreau să intru în mai multe detalii. Ceva mai la vale se face totuşi distincţia dintre oameni şi fiii lui Dumnezeu şi se vorbeşte de femeile oamenilor pe care fiii respectivi le-au considerat bune de neveste, de ca şi cum ar fi fost din altă specie sau aşa ceva. Mai cred că vechiul şi nobilul text a suferit, în timp, mari mutaţii, intervenţii, deformări, de bună seamă că au existat pasaje pierdute. Ceea ce contează este că întrebarea a pornit de la un copil nedumerit care, cu mintea inocentă, nu poate accepta inacceptabilul. Sunt convins că se face o greşeală imensă din predarea unor chestiuni teologice pe post de adevăruri istorico-biologice. În acest fel, se atentează şi la credinţă şi la raţiune, simultan.
There was an error in this gadget