Apr 19, 2011

"Stele cu noroc" de Viorel Martin

Am văzut-o ieri pe taraba unui buchinist şi am vrut s-o cumpăr, dar n-am avut bani la mine. Ratasem lansarea şi acum mi-a ieşit în cale prilejul să-mi repar conştiinţa la acest capitol. Viorel Martin este unul dintre acei foarte rari oameni cu care mă simt ca făcând parte "din acelaşi trib", cum spunea un prieten de-al meu, nu în sensul că am fi la fel, ci că mi-aş dori să pot fi la fel. Este un bun melanj de umor, cultură bogată-bogată, chiar opulentă - căci ne place abuzul de cultură! -, de talent şi de omenie caldă.

Răsfoiesc la tarabă cartea şi mă impresionează. Poeziile sunt superbe şi gingaşe. Iată una dintre ele, intitulată "Rădăcini":

Trimite-mi o veste măcar,
O singură veste trimite,
Pe frunzele moi de răchite,
Pe vechi rădăcini de stejar.

Trimite-mi o veste pe văi,
Pe râpe adânci şi surpate,
O veste din singurătate,
Din freamătul ochilor tăi.

Trimite-mi o veste şi dacă
Găsi-mă-va încă trăind
Pe-o margine stearpă de grind,
În lumea de doruri săracă,

Trimite-mi pe foi de pelin
O veste de rău sau de bine,
Trimite-mi o veste şi vin
Să-mpart veşicia cu tine. 

E clar, revin azi, cu bani suficienţi la mine, să iau cartea, care... nu mai era pe tarabă. Uite ce succes are, domnule, zic, de la o zi la alta, n-a mai rămas niciun exemplar! Îl rog pe om să o caute. "Aveaţi aici, chiar în acest loc, o carte de Viorel Martin, vă rog să verificaţi dacă a mai rămas vreun exemplar!". Îmi zice că nu. "Ei, nu se poate, ieri la ora închiderii o aveaţi, vă rog să vă mai uitaţi o dată. Viorel Martin! E un mare epigramist. Are prefaţă de Nicolae Paul Mihail (Nicomah) şi e redactată de însuşi G. Zarafu. Trebuie să mai fie!" Eu am încredere în scriitorii români că nu se vând chiar ca pâinea caldă. Şi caută omul, şi scoate cartea, şi i-o plătesc, îi spun că nu e frumos să ţină sub tarabă marii autori şi plec victorios lăsându-l cu gura căscată.

Acum, îmi e imposibil să nu scriu, repede-repede, la final, un catren, ca în buna tradiţie a epigramiştilor, domnului Viorel Martin, care, în calitate de Moş Crăciun al anilor trecuţi, a aterizat dintre stele, printre "stele", iar acum a scris o carte despre stele cu noroc:

Am citit-o şi, pe loc,
v-am dorit să aveţi parte
cel puţin de-atât noroc
precum stelele din carte!

Update: în aceeaşi bună tradiţie, dl. Martin mi-a transmis acest
Răspuns lui Mihai Cuza

Oful poeziei mele:
Îmi pun stelele-n valiză,
Dacă văd că printre stele
Nu apare decât... criză!


De asemenea, vestea bună a acestei reviste, care poate fi răsfoită la adresa http://lumeaepigramei.blogspot.com/:

There was an error in this gadget