May 9, 2011

De-ar fi s-o iau de la-nceput

Nicio altă platitudine în mărturisirile publice ale diferitelor celebrităţi nu este mai pregnantă decât aceea că nu regretă nimic, iar dacă ar lua-o de la început, nu ar schimba nimic. Metafizica din spatele acestor clişee este nobilă şi greşită.


Eu nu le cred, mai întâi dintr-un punct de vedere logic: dacă ar putea cineva să prevadă viitorul ar trebui să fie prost să nu evite consecinţele nedorite, care nu pot lipsi din viaţa nimănui, prin acţiuni diferite. Similar, cu mintea de pe urmă, odată întors în trecut, e imposibil să nu eviţi anumite rele. Apoi, dintr-un punct de vedere practic: cine este atât de înţelept încât să facă întotdeauna alegerile corecte şi să nu rateze nicio oportunitate?

De-ar fi s-o iau de la început, aş da câţiva pumni în plus şi câteva tandreţuri - să le spunem aşa - în minus, aş citi şi aş scrie mai mult, aş face mai multă mişcare, aş cunoaşte mai multă lume şi, mai ales, aş avea mai multă răbdare cu toate.

Dincolo de aceste generalităţi, de-ar fi s-o iau de la început, aş face două schimbări mari:
  • în primul şi în primul rând aş face matematică. Mate! În liceu am urmat o clasă de matematică, dar am tratat-o superficial. Cu mintea de-acum, pot spune că, dacă e să existe un demers intelectual care să merite cu adevărat orice investiţie, de timp, de efort, de energie, acela este matematica.
  • în al doilea rând, n-aş fuma. Am fost, vreme de 15 ani, un fumător cu normă întreagă. N-am avut din asta niciun folos real, dar am suportat, şi cine ştie dacă voi mai suporta, consecinţe destul de supărătoare asupra capacităţii pulmonare, evidente mai ales pe vremea cât am făcut sport de performanţă.
There was an error in this gadget