May 4, 2011

Preţul minim al culturii

Timp de 6 luni de zile, cele 4000 de băi publice ale vechiului oraş Alexandria, din Egipt, au folosit drept combustibil pentru încălzirea apei papirusurile Marii Biblioteci, distruse din ordinul califului Omar. Preţul întregii înţelepciuni antice a fost căldura acelor ape.

Am crezut până de curând că acesta este preţul cel mai de jos al culturii. Apoi s-a întâmplat să auzim de profesori români duşi în Spania la cules de căpşuni. Acesta este preţul cel mai şi cel mai de jos al culturii, mi-am spus eu, gândindu-mă că, totuşi, băile publice ale Antichităţii erau un lux pe lângă condiţiile de supravieţuire ale unui intelectual român.

Şi apoi n-a mai fost nici Spania. Profesorii României trebuie să trăiască din salariul de profesor, redus, tăiat... Ăsta e abia preţul cel mai şi cel mai şi cel mai de jos al culturii. Un intelectual de elită nu poate da următoarei generaţii nimic, din simplul motiv că ar fi mai rentabil să dea foc, pur şi simplu, cărţilor.
There was an error in this gadget